10. november 2020

Klassiske Koncerter 2021

Søndag d. 18. september kl. 15
Musik & Eventyr

Dansk teaters førstedame Ghita Nørby, den verdensberømte blokfløjte-virtuos Michala Petri og strengemesteren Lars Hannibal på guitar og lut, har sammen skabt en forestilling med musikalsk magi og eventyrstemning.

Det er en forestilling i 10 scenebilleder, hvor tekst og musik veksler i et smukt og harmonisk forløb. Ord og toner bruges til at fortælle om livets mystik og enkelhed. Et menneskes tanker om livet og kærligheden og alle de dårskaber, der følger med på rejsen.

Ghita Nørby behersker hele følelsesregistret og kan med sit nærvær, melodiske fraseringer af teksten og smukke udtale, skabe en stemning af varme og spænding, der når ind i en hver sjæl. Og sammen med de to virtuoser Michala Petri og Lars Hannibal skabes denne fantastiske forestilling, der i en blanding af skøn musik og fortælling leder publikum på en forunderlig rejse gennem eventyrets verden.

De tre kunstnere har tidligere med stor succes arbejdet sammen i en forestilling med H.C. Andersens kendte fortællinger og klassisk musik. Forestillingen “Musik og Eventyr” blev skabt igennem en række workshops tilbage i 2007, og har endeligt fundet sin fuldendte form.

Søndag d. 7. november kl. 15
Duo Ulla Miilmann/Tine Rehling

I sommeren 2007 fik Tine Rehling, harpe og Ulla Miilmann, fløjte deres debut som samarbejdspartnere i anledning af Per Nørgårds fødselsdagsfestkoncert fejret i Tivolis Koncertsal. Allerede fra første prøvedag kunne de to musikere mærke et musikalsk slægtskab der rakte ud over
det sædvanlige. Siden da har duoen spillet i musikforeninger, Musikfestivaler og kirker i Danmark.

Sommeren 2008 var de af kulturministeriet inviteret til at spille ved åbningen af Hammershøi udstillingen i London, Royal Academy of Arts.

Udover det kan man ikke andet end glædes ved lyden af disse to verdens ældste instrumenter der har afspejlet menneskeheden gennem årtusinder. Det klanglige univers man møder her taler direkte til lytterens sjæl.

Efter ovennævnte Tivoli koncert skrev Politiken: ”….Tyve minutter taget ud af evigheden og fyldt med forunderlighed var Rehlings og hendes medmusikeres bidrag. Tak for det.” I 2014 udkom duo’ens første CD “French Music for Flute and Harp”.

Pris 100 kr. ved indgangen
Unge under 18 og elever på Musisk Skole har gratis adgang