Guitar - suzuki (fra 4-5 år med forælde)

Suzuki-guitar

Forældre/barn guitar

Om Suzuki-metoden:
Af Tove Detreko, Det Danske Suzukiinstitut:

Alle børn overalt i verden lærer uden besvær deres modersmål. Ligegyldigt hvor kompliceret dette måtte være. De lærer ved at lytte, hovedsageligt til deres forældre og andre personer i deres hverdag og ved at efterligne. Hvis barnets anstrengelser for at tale og øge sit ordforråd mødes med ros og opmuntring, fremmer det indlæringsprocessen. Således opnår meget små børn stor talefærdighed og et stort ordforråd tilsyneladende uden anstrengelse.

Shinichi Suzuki mente, at den samme pædagogiske proces, dvs. daglig lytten fulgt af efterligning, stadige gentagelser og opmuntring kunne overføres til musikundervisning, såfremt barnet begynder tidligt nok, dvs. i 3-5 års alderen.

Det ligger i sagens natur, at forældre og lærer arbejder tæt samme, idet en af forældrene fungerer som hjælpelærer hjemme mellem timerne. Undervisningen består af 1/2 enetime pr. uge og 2 månedlige fællestimer, hvor mange børn spiller med og for hinanden.

Undervisningen koncentrerer sig om at udvikle gehøret, skabe intim kontakt mellem øre og instrument og gøre krop og instrument til en velfungerende helhed. Først når eleven behersker et ret stort repertoire af stykker, introduceres symbolerne - noderne, ganske som man først lader et barn lære at læse, når det kan tale sproget.

Hovedformålet med undervisningen er at bidrage til barnets personlige udvikling gennem den tætte kontakt til et kunstnerisk udtryksmiddel. Det er derfor ikke udvalgte børn, der optages i et Suzuki-program. Alligevel vælger en stor del af eleverne at videreuddanne sig til en professionel karriere.

Suzuki-metoden er indtil nu udviklet for følgende instrumenter:
Violin, bratsch, cello, kontrabas, klaver, fløjte, harpe, guitar og sang.

Lærer: Leif Hesselberg