Klarinet

Klarinetten bruges i klassisk-, folke-, tango- og jazzmusik samt i små grupper.
Tonen dannes af et enkelt rørblad, der er påspændt mundstykket.

Man kan begynde at spille fra ca. 9-års alderen.
Når man spiller klarinet er der er store muligheder for sammenspil.

Undervisning

I undervisningen lægges vægt på udvikling og stimulation af den enkelte elevs musikalske lyst og evner.

Der startes med at få en tone frem. Her er mundstilling (embouchure) vigtig. Endvidere arbejdes med blæseteknik, at lære at læse noder, fingersætning og frasering.
For de mere øvede arbejdes med mere teknik, skalaer, dynamik og rytmeøvelser. Desuden vil eleven introduceres for improvisation.

Krav til eleverne
Det forventes at eleverne øver sig – praktisk taget hver dag – fordi musklerne der bruges i embouchuren skal holdes i form. Dette gælder for alle blæseinstrumenter. Men også simpelthen for at holde gang i udviklingen.