Marimba og Vibrafon

Marimba, vibrafon, xylofon og klokkespil hører alle til den absolut ældste instrumentgruppe der findes, nemlig IDIOFONERNE!! (Det hedder den gruppe altså, men det betyder ikke at man skal være særligt småtbegavet for at spille på disse vidunderlige instrumenter – snarere tværtimod). Der er faktisk fundet xylofoner lavet af mammutknogler, og de er i hvert fald temmelig gamle, eftersom mammutterne uddøde for omkring 10.000 år siden.

I dag er disse instrumenter, som på dansk kaldes tasteinstrumenterne, meget mere avancerede, og anvendes i mange forskellige musikalske stilarter indenfor såvel rytmisk som klassisk musik. F.eks. jazz, latin (sydamerikansk musik), afro (musik fra Afrika), soul, R&B, rock osv. osv.
Marimbaen og dens fætre og kusiner har den store fordel, at de er meget lette at få lyd ud af – alt du behøver at gøre, er faktisk at slå på tasterne (også kaldet barrerne ellers stavene) med en kølle. Ikke sådan en som huleboerne brugte på mammutternes tid, men en bambuspind med et hoved af gummi som kan være omviklet med garn. Derfor er det et forholdsvist nemt instrument at starte på, og du kommer hurtigt i gang med at spille musik, der lyder af noget. Efterhånden som du bliver dygtigere, kan du begynde at spille med fire køller – to i hver hånd, og det er indviklet!

En anden god ting ved instrumenterne her er, at tonerne ligger på samme måde som på et klaver med sorte og hvide tangenter, selvom de her alle har samme farve. Det betyder, at du kan overføre den viden, du måske har fra klaveret til marimbaen og vice versa, og det gør det også muligt at øve i hvert fald de melodiske dele af musikken, selvom du ikke lige har en marimba ved hånden. Derfor er der igennem tiden også mange pianister, der har haft vibrafonen som bi-instrument. En anden naturlig tilgang til instrumentet er via trommesættet. Hvis du synes det kunne være sjovt at spille på noget med toner, kan du med stor fordel bruge din rytmiske kunnen og slagteknik på tasteinstrumenterne.

Afhængig af hvor hurtigt du lærer instrumenterne at kende, og hvor flittig du er til at øve dig, vil du hurtigt kunne indgå i sammenspilsgrupper som f.eks. marimbabandet, hvor vi sagtens kan bruge nogle flere hænder.
Det er muligt at leje en øve-marimba igennem Musisk Skole. Den er god til at lære at spille på, og den er helt flad og fylder ikke særligt meget, så den kan stilles om bag et skab, når du ikke øver dig. Den har det dog bedst, når den bliver taget frem jævnligt!!