Elbas

Bas er det vigtigste instrument i et orkester eller som solo instrument ... Ikke helt, men tæt på for bassen er et grundlæggende instrument som har en fundamental placering i musikken.

Den kan spille som en del af rytmegruppen og den kan sagtens også bruges til at spille tema og solo. Både kontrabassen og elbassen har inden for de sidste 50 år fået en markant anderledes rolle især i den "rytmiske" musik, hvor den ganske enkelt spiller på lige fod med solist instrumenterne og ikke kun er del af bunden.

Hvis man vælger bas som sit instrument er man sikker på at komme til at spille sammen med andre, for alle savner en god funky bas..

Undervisningen
I undervisningen bliver der bl.a. arbejdet med at få en lyd på instrumentet, at forstå bassens funktion i sammenspillet, at opbygge en fornuftig teknik/fingersætning, nodelæsning og –skrivning og aflytninger af forskellig musik.

Undervisningen er opdelt i tre faser:
  • Det øvede materiale prøves og behandles.
  • Nye øvelser præsenteres for eleven.
  • Hjemmearbejdet defineres.
Øvning
Det er vigtigt at kunne afsætte tid til at øve hjemme, da undervisningen i sig selv ikke udgør en forbedring af elevens kunnen, men viser hvad der skal øves på til næste lektion.