Tværfløjte

Drømmer du om at lære at spille tværfløjte? Så læs videre her!

Om tværfløjten

Tværfløjten hører til blandt træblæser-instrumenterne, fordi den tidligere var lavet af træ. I dag laves fløjter af sølv, guld eller platin.

Begynder
Du kan lære at spille fløjte, fra du er ca. 8 år. Som begynder lærer du noderne. Du vil lynhurtigt kunne spille små melodier og sange, og du får mulighed for at spille med andre fløjtenister på små hold. Vi arbejder desuden med rytmer og musikalske begreber, og vi lytter til forskellige typer musik. Du prøver også at skrive dine egne små kompositioner. Musisk Skole har fløjter, som du kan leje.

Mellemniveau

Har du spillet før, bliver undervisningen naturligvis tilpasset dit niveau. På mellemniveau spiller du musik fra både det rytmiske og klassiske repertoire. Du er selv med til at vælge den musik, du vil spille. Du lærer flere tekniske færdigheder – at spille kraftigt, svagt, at spille korte toner, lange toner og meget andet. Også her er der masser af muligheder for sammenspil – vi laver et fløjteorkester, og du spiller sammen med andre instrumenter, f.eks. klaver. Det er en god idé, at du anskaffer dig din egen fløjte. Du får selvfølgelig råd og vejledning til valg af instrument.

Øvet
Er du øvet, går vi grundigt i dybden med både musik og teknik. Du lærer at spille avancerede musikstykker fra alle stilarter, og vi arbejder med tekniske elementer, der understøtter musikken. Musikken er du selv med til at vælge. Der er masser af muligheder for sammenspil med både fløjter og andre instrumenter.

Det skal være sjovt!
Grundreglen er, at det skal være morsomt at spille. Kun fantasien sætter grænser for, hvad man kan spille på en fløjte! Musikken opstår i fællesskab med andre instrumentalister - derfor er sammenspil et obligatorisk element på alle niveauer. Formidling af musikken er vigtig – du får mulighed for at optræde på musikskolens café-aftener foran et stort publikum. Musik er også at lytte til andre – vi tager sammen ud til koncerter, hvor du kan opleve musikken “live”.